Školní metodik prevence
Mgr. Eliška Krausová
E-mail: krausova@zslibusin.cz
Konzultační hodiny: dle domluvy
Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovnou poradkyní (Mgr. Renata Kosová)Náplň práce školního metodika prevence:
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
1. Metodické a koordinační činnosti
· Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
· Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
· Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
· Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
· Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
· Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
· Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
· Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
· Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
2. Informační činnosti
· Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
· Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
· Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci).
3. Poradenské činnosti
· Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
· Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
· Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními. (MŠMT, Vyhláška 72/2005 Sb., MŠMT,Věštník 2005)
S čím se tedy na mne můžete obrátit? Které problémy spadají do mé kompetence?
· Nezdravé vztahy v kolektivu třídy a mezi žáky školy
· experimenty žáků s návykovými látkami
· vandalismus, krádeže, ničení osobních věcí žáků ve škole
· fyzické a psychické ubližování a slovní napadání žáků ve škole
· projevy rasové a menšinové intolerance
· domácí násilí a sexuální zneužívání
· …a další problémy ovlivňující vzdělávání a výchovu žáků
Cílem nás, pedagogů, je vytvořit pozitivní atmosféru a přispět ke zdravému vývoji Vašich dětí. Aby naše práce byla úspěšná, potřebujeme komunikovat a spolupracovat s vámi, rodiči, protože Vy znáte své děti a jejich potřeby nejlépe. Prosím, obracejte se na nás se záležitostmi, které vnímáte jako problematické, abychom mohli hned v zárodku zachytit jakékoliv nezdravé projevy v prostředí třídy Vašeho dítěte či celé školy.
Září
- konzultace s výchovným poradcem a spolupráce při vytváření minimálního preventivního programu pro školní rok 2022/23
- zpracování povinné dokumentace
- sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu,…)
- upozornit žáky na možnost využívání Schránky důvěry
- spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
- sledování třídních kolektivů žáků 1., 6. ročníků
- přednáška pro 4. ročník - dopravní výchova
Říjen
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· zmapování situace v 1. ročníku
Listopad
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· dotazník třídního klimatu pro žáky dle potřeby
· přednáška, beseda dle aktuální nabídky školy v rámci prevence rizikového chování
Prosinec
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· zaměření na žáky s OMJ
Leden
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· program dle aktuální nabídky školy v rámci prevence rizikového chování
· plavecký výcvik 3. a 4. třída
Únor
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· vyhodnocení 1. pololetí, rozhovory s učiteli, náměty práce
· plavecký výcvik 3. a 4. třída
Březen
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· program dle aktuální nabídky školy v rámci prevence rizikového chování
· plavecký výcvik 3. a 4. třída
Duben
- práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
- sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
- spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
Květen
- práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
- sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
- spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
Červen
· práce s třídními kolektivy, třídnické hodiny
· sledování školní docházky, chování žáků (neomluvené hodiny, záškoláctví, šikana porušování školního řádu…)
· spolupráce s třídními učiteli dle potřeby
· vyhodnocení MPP
· návrhy na příští školní rok
________________________________________________________________________________________________________
Školní rok 2020 / 2021
Online školení:
8.2. 8:00 - 10:00 - Kyberbezpečnost 4. třída.
9.2. 8:00 - 10:00 - Kyberbezpečnost 5. třída ; od 10:00 – 12:00 8 a 9 trh práce
10.2. 8:00 - 10:00 - Kyberbezpečnost 6. a 7. třída
12.2. 8:00 - 10:00 - Kyberbezpečnost 8. a 9. třída